2024
As the project leader of „Augmented Realities in the Anthropocene,“ I reflect on an intensive and inspiring symposium that marked a significant milestone in our two years of work. It provided an excellent opportunity to explore the intersections of art, science, and technology within the context of the Anthropocene. The central themes—Anthropocene, artistic research, and augmented reality—were examined from diverse perspectives. We discussed how art can help understand and communicate the challenges of this epoch and highlighted artistic research as an independent mode of inquiry. Augmented reality was broadly interpreted, not merely as a technological tool but as a means to expand perceptions of reality and artistic expression.
The symposium’s varied formats were particularly valuable. The panel discussion, “Current Positions Between Artistic Practice and Research in the Anthropocene,” moderated by Dr.Axel Berg, showcased innovative approaches from both art and science, emphasizing the importance of interdisciplinary collaboration. Artist talks and presentations provided fascinating insights into projects, such as Dr.Johann Reißer’s Shells and Loops and my Interwoven Sculptures. A discussion on the project über.wunden illustrated how art can contribute to the processing of trauma.
The symposium raised critical questions that will continue to engage us: the balance between collectivity and individuality in artistic research, the archiving of creative processes, the role of AI in art and society, and the need for alternative funding models. It also emphasized that augmented reality is not just a technological extension but a conceptual one, enriching perspectives and forms of expression.
I had the oppurtunity to participate at the closing discussion with Prof. Andrew Perkis (NTNU Trondheim), Wendy Ann Mansilla (PhD), Prof. Ceenu George (TU Berlin), Silke Bartsch and Dr. Michael Fowler (TU Berlin), which underscored the importance of interdisciplinarity and provided valuable insights for future collaboration between art, technology, and the humanities.
In summary, the symposium was a great success, offering crucial impulses for the future of this dynamic and evolving field. The discussions were constructive and forward-thinking, underscoring the essential role of collaboration among art, science, and technology in addressing the challenges of the Anthropocene.
The full video documentation is available on YouTube through the following link, which leads directly to the playlist.
Project funded by:
2023
Zur Ausstellungskonzeption
Eine mögliche Fragestellung im Rahmen der künstlerischen Anthropozänforschung ist, inwieweit sich die Wahrnehmung natürlicher oder gesellschaftlicher Entwicklungen durch künstliche und vielleicht virtuelle Sinnesmöglichkeiten verändert. Aus künstlerischer Sicht ergeben sich sowohl neue inhaltliche Felder, die erforscht werden können, sowie neue Techniken, die innerhalb künstlerischer Praktiken integrierbar sind. Potenzial bietet auch die Frage nach neuen Möglichkeiten der Interaktion der Betrachtenden mit den gestalteten Objekten – seien sie virtuell oder analog. Die konkrete Erfahrung sinnlicher Aspekte im Kontext der lokalen, kulturellen und sozialen Referenzen entspricht einer Aufforderung zur Reflexion der eigenen Wahrnehmung und ebendieser Aspekte. Allerdings beschränkt sich die künstlerische Betrachtung nicht allein auf technische Blickwinkel. Virtualität verwies schon vor den aktuellen technischen Entwicklungen auf einen Aspekt der Realität, der ideell aber dennoch real ist.
Die Ausstellung zeigte Werke, die im Prozess Begriffen sind. Es sind keine Meisterwerke im Sinne einer Arbeit, die zum Abschluss gekommen ist, sondern Werke die im Rahmen der Ausstellung von und mit den Ausstellenden diskutiert werden. Präsentiert werden in erster Linie Konzepte und künstlerische Experimente.
Adresse: Schöneberger Ufer 57 | 10785 Berlin